XBOX

دنیای بسیار بزرگ بازی های ویدئویی حقایق و نا گفته های بسیاری دارد که بیشتر سازندگان و مدیران ارشد سعی میکنند این حقایق را مخفی نگه دارند اما هنوز دانستنی های جالبی در این بین وجود دارد که خواندن ان ها بسیار جالب است, در این مقاله با حقیقت های جالب از دنیای ایکس باکس  و روزهای اولیه به وجود آمدن آن آشنا می‌شوید.

چرا لوگو و برند ایکس باکس رنگ سبز دارد؟

 

به گفته Seamus Blackley، انتخاب رنگ سبز برای برند ایکس‌ باکس یک دلیل بسیار جالب دارد: زمانی که Horace Luke، طراح گرافیک، قصد داشت لوگوی ایکس باکس را طراحی کند، تمامی ابزار طراحی او – از جمله قلم‌های رنگی وی – دزدیده شده بودند و او فقط رنگ سبز را در اختیار داشت. بنابر این وی طرح اولیه را ساخت و در نهایت رنگ سبز، امروزه به عنوان رنگ اصلی برند ایکس باکس شناخته می‌شود.

 

مایکروسافت باور نداشت که بازی Halo می‌تواند موفق باشد

Related image

زمانی که مایکروسافت قصد داشت بازی‌های انحصاری خود را مشخص کند، هیچ‌کدام از اعضای اصلی قسمت ایکس باکس به موفقیت بازی Halo اعتقادی نداشتند. یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، Seamus Blackley و Phil Spencer نظرات متفاوتی درباره بازی‌های ایکس باکس ابراز می‌کردند.

 

استودیو بانجی از عرضه Halo روی ایکس باکس راضی نبود!

 

Related image

اگر بخواهیم بهتر بگوییم، Jason Jones، از اعضای استودیو بانجی، از دست Seamus Blackley بسیار عصبانی بود؛ چرا که به عقیده او، Blackley باعث شده بود تا نقشه آن‌ها برای تبدیل کردن Halo به یک بازی فوق العاده در پلتفرم Mac کاملا عوض شد. بله! در ابتدا قرار بود تا Halo برای کامپیوترهای Mac عرضه شود!

 

اختلاف‌های زیادی بر سر هارد درایو ایکس باکس وجود داشت

 

 

درواقع Seamus Blackley عقیده داشت که هارد درایو موردنظر او (که بسیار گران نیز بود) باید در کنسول استفاده شود. به صورت کلی، اختلاف نظرهای زیادی درباره این موضوع وجود داشت. به علاوه، وی شکایت‌های زیادی درباره منتقدان کنترلر Duke انجام می‌داد؛ کنترلی که خود او برای ایکس باکس طراحی کرده بود.

 

 

حتی اعضای ارشد ایکس باکس نیز بعضی مدل‌های کنسول را دوست نداشتند

 

به نظر می‌رسد که اعضای ارشد تیم ایکس باکس نیز می‌توانند عدم علاقه خود به کنسول ایکس باکس – یا حداقل بعضی از مدل‌های آن – را نشان بدهند. فیل اسپنسر، در بخشی از مصاحبه خود، می‌گوید ما به هیچ وجه کنسول ایکس باکس ۳۶۰ مدل Arcade SKU را دوست نداشتیم.

 

 

اولین کنترلر ایکس باکس چگونه به وجود آمد؟

 

 

 

داستان به وجود آمدن اولین کنترلر ایکس باکس کمی عجیب و غریب است. Seamus Blackley می‌گوید یکی از آشنایان او، یک موسسه طراحی قطعه‌های الکترونیکی داشت. به گفته او، آن‌ها مدارهای داخلی این کنترلر را طراحی کرده بودند، اما طراحی خارجی آن به بزرگی یک بشقاب غذاخوری بود! اما در نهایت، آن‌ها تلاش کردند تا کنترلر را به اندازه کوچک‌تری تبدیل کنند که بتواند توسط دست‌های انسان به راحتی استفاده شود. البته در نهایت نیز کنترلر ایکس باکس – که به کنترلر Duke شهرت دارد – اندازه بسیار بزرگی داشت و هنوز هم ظاهر غول‌آسای آن کمی ترسناک بود!

 

آیا Seamus Blackley قصد داشت کنترلر Duke را به صورت مخفیانه نابود کند؟

در ابتدا، Blackley قول داده بود تا شکایتی درباره کنترلر Duke نداشته باشد؛ اما بر اساس اطلاعاتی که امروزه در دست داریم، وی یک کمپین مخفیانه راه‌اندازی کرده بود. در این کمپین، وی از تمامی توسعه‌دهندگان ژاپنی درخواست کرده بود تا یک کنترلر کوچک‌تر طراحی کنند تا برای کنسول ایکس باکس استفاده شود. البته نکته قابل توجه این است که وی چندین درخواست همکاری و البته نمونه اولیه نیز دریافت کرد.

کپکام می‌توانست کنترلر ایکس باکس را بسازد

 

اندازه کنترلر Duke به اندازه‌ای Blackley را آزار می‌داد که وی تصمیم گرفت به شرکت کپکام برود و در آن‌ جا، به دنبال یک کنترلر کوچک‌تر باشد. اما به جای نمایش یک کنترلر کوچک‌تر، شرکت کپکام کنترلر عظیم ۴۰ دکمه‌ای خود را به Blackley نشان داد. وی در اینباره می‌گوید: «صبر کنید، من به شما می‌گویم که یک کنترلر کوچک‌تر بسازید، اما شما از من می‌خواهید تا یک میز را به عنوان کنترلر قبول کنم؟»

 

مایکروسافت یک کد مخفی برای هرگونه حادثه در نمایش‌های E3 دارد!

 

بهتر است کمی به سراغ اطلاعات مخفی در شرکت مایکروسافت برویم. همه ما می‌دانیم که کنفرانس‌ها و دموهای بازی در کنفرانس E3 شرکت مایکروسافت، به صورت زنده اجرا می‌شوند. اما چنین چیزی باعث نشده تا آن‌ها برای هرگونه حادثه اتفاقی آماده نباشند. اگر حادثه‌ای برای کسی که درحال انجام بازی است، رخ بدهد، جای نگرانی نیست؛ چرا که در پشت صحنه، یک نفر دقیقا با همان سرعت درحال انجام بازی است و با قطع شدن صحنه توسط اجرای اصلی، اجرای پشت صحنه در تصویر جایگزین می‌شود. حتی اگر اجرای پشت صحنه نیز با مشکل مواجه شود، یک ویدئوی آماده از آن نمایش وجود دارد که سریعا جایگزین می‌شود. به نظر می‌رسد کد مخفی مایکروسافت برای چنین شرایط در نمایشگاه E3، «تیر شکسته» (Broken Arrow) نام دارد.

در ابتدا Broken Arrow چنین وضعیتی نداشت

در اولین رونمایی از کنسول ایکس باکس، که در نمایشگاه GDC سال ۲۰۰۰ رخ داد، بازیکن پشتیبان روی زمین نشسته بود و به صفحه نمایش خیره شده بود تا در صورت وجود اشکال، وارد عمل شود!

 

معرفی ایکس باکس باعث تعجب بسیاری شد

کنسول ایکس باکس، با همکاری مایکروسافت و شرکت AMD ساخته شد. درواقع AMD از اولین قسمت تا پایان کار را با مایکروسافت همکاری کرد. اما دقیقا ۲ روز پیش از رونمایی کنسول، مسئولات مایکروسافت تصمیم گرفتند تا برای بخش پردازش این کنسول، با Intel همکاری کنند. این موضوع حتی برای اعضای ارشد AMD نیز توضیح داده نشده بود. درواقع آن‌ها از این موضوع هنگام معرفی کنسول آگاه شدند! Blackley در اینباره می‌گوید: «اعضای شرکت AMD در حالتی قرار داشتند که به نظر هر لحظه امکان داشت خود را حلق آویز کنند! »

 

به نمایش کشیدن میزان بودجه ایکس باکس ۳۶۰ بسیار سخت بود

 

به نظر می‌رسد به تصویر کشیدن بودجه مایکروسافت برای عرضه ایکس باکس ۳۶۰، برای پیتر مور نیز بسیار سخت بود. به همین دلیل، Robbie Bach چندین میلیون پول تقلبی چاپ کرد و در اختیار پیتر مور قرار داد تا در اتاق خود پخش کند. از این طریق، پیتر مور متوجه می‌شد که موضوع از چه قرار است و مایکروسافت قصد دارد تا چه اندازه برای این کنسول خرج کند!

 

مایکروسافت و سونی هر دو اشتباه کردند

 

برای عرضه کنسول ایکس باکس ۳۶۰، مایکروسافت مجبور بود تا راهی برای رقابت با کنسول پلی استیشن ۳ پیدا کند. اما به نظر می‌رسد آن‌ها یک رقیب را جدی نگرفته بودند: نینتندو! مایکروسافت قصد داشت سونی را در این رقابت نابود کند، اما فیل اسپنسر می‌گوید: «نینتندو با عرضه کنسول Wii، هر دوی ما (سونی و مایکروسافت) را نابود کرد.»

آیا Steve Ballmer کنسول ایکس باکس ۳۶۰ را نجات داد؟

هنگامی که پیتر مور به سراغ رئیس شرکت مایکروسافت رفت تا موضوع اشکال در ایکس باکس ۳۶۰ را توضیح بدهد، بسیار نگران بود. در آن زمان، کنسول‌های ایکس باکس ۳۶۰ با مشکل ۳ چراغ قرمز مواجه می‌شدند؛ در نتیجه پیتر مور تصمیم گرفته بود تا برنامه فراخوانی کنسول‌های مشکل‌دار را آغاز کند. هنگامی که وی قصد داشت این موضوع را با مدیرعامل مایکروسافت مطرح کند، بسیار نگران بود. اما هنگامی که وی موضوع را با رئیس شرکت در آن زمان یعنی Steve Ballmer مطرح کرد، وی موافقت کرد تا ۱.۱۵ میلیارد دلار بودجه خواسته شده توسط پیتر مور را پرداخت کند. پیتر مور می‌گوید او حتی ۱ لحظه هم صبر نکرد و با من موافق بود.

 

ایکس باکس در ژاپن با چالش بزرگی مواجه بود

باید قبول کرد که ایکس باکس همیشه در کشورهای شرقی با مشکل مواجه بوده است. در زمان عرضه ایکس باکس، شایعه‌ای وجود داشت که ادعا می‌کرد درایور دیسک در این کنسول، هنگام حرکت روی هر دیسک خط می‌اندازد؛ چیزی که پیتر مور کاملا آن را تکذیب می‌کرد.